De medewerker klantcontactcentrum (KCC) is een te vaak onderschatte belangrijke functie binnen woningcorporaties. Een medewerker KCC is het eerste contactpunt voor huurders. Alle vragen komen bij jou binnen en daarom weet je van alle onderwerpen wat, ben je flexibel en werk je vaak onder grote druk. En onder die hoge druk kun je ook nog goed met alle verschillende typen mensen omgaan.

Leerlijn KCC

Binnen iedere corporatie is het klantcontactcentrum anders ingericht. Sommige KCC-medewerkers hebben alleen telefonisch en online contact met huurders. Anderen helpen klanten ook aan de balie. Wat KCC-medewerkers wel met elkaar gemeen hebben: alle vragen van huurders komen eerst bij jou binnen. Het overgrote deel van deze vragen beantwoord je meteen en de klant is daarmee snel en in één keer geholpen. Dit vraagt wel om kennis van alle vakgebieden binnen jouw corporatie. Daarnaast kun je gemakkelijk met systemen overweg, zodat je de ontbrekende kennis snel vindt. Je werkt vaak onder grote druk. Klanten vragen immers een steeds snellere dienstverlening. Bovendien is het aantal huurders dat andere en extra aandacht nodig heeft, de afgelopen jaren flink toegenomen. Denk aan kwetsbare mensen, zoals ouderen, verwarde mensen, mensen met mentale of fysieke beperkingen. Alles staat of valt dan ook met jouw sterke communicatieve en sociale vaardigheden.

Kan ik ook een deel van de leerlijn doen?

De leerlijn bestaat uit meerdere opleidingen en trainingen, video’s, tips en e-learnings verdeeld over de vier hoofdthema’s uit bovenstaande cirkel.

Misschien heb je voldoende kennis en vaardigheden op één of meerdere van deze hoofdthema’s opgedaan in eerdere opleidingen of door je werkervaringen. Met de zelftest kun je jouw kennis en vaardigheden testen. Door het beantwoorden van een set vragen krijg je inzicht in jouw kennis en vaardigheden als vakman en waar en wat je meer zou kunnen leren. Heb je de zelftest afgerond? Dan krijg je een opleidingsadvies passend bij jouw antwoorden. Hieruit kies je zelf voor welke leeractiviteiten je je aanmeldt, zoals het volgen van een cursus, doen van een e-learning, bekijken van een filmpje, uitvoeren van een praktijkopdracht en dergelijke.

Klik op bovenstaande cirkel om de hoofdthema’s en bijbehorende opleidingen te bekijken. Je krijgt zo inzicht in welke kennis en vaardigheden je nodig hebt als KCC-medewerker. Ook kun je uiteraard delen van de zelftest doen om inzicht te krijgen in jouw kennis en vaardigheden op dit gebied.

Zelftest
Hulp

Vragen?

Wil je meer weten over de mogelijkheden in jouw vakgebied of over een opleiding? Vraag het aan onze experts. Klik hier om contact op te nemen met de helpdesk van watdoejijmorgen.nl