Omschrijving
We doen het de hele dag en toch gaat het niet altijd even soepel: communiceren. Je boodschap komt anders over dan bedoeld. De blik die je collega geeft, wordt door de klant verkeerd opgevat. Belangrijke informatie wordt niet op tafel gelegd. Iemand wordt niet aangesproken op zijn ongewenste gedrag.
Slechts enkele voorbeelden waarin communicatie niet optimaal verloopt.Wil jij weten hoe dat komt en wat je eraan kan doen?
Resultaat
- Je bent je bewust van jouw kwaliteiten en belemmeringen in je communicatie
- Je neemt je eigen verantwoordelijkheid in communicatie met anderen
- Je bereikt je doelen in contacten met anderen makkelijker en sneller
- Je verbetert de samenwerking met je klanten, collega's en/of leidinggevende
- Je kunt makkelijker omgaan met conflicten en voor jou lastige gesprekken
- Je kunt een gesprek positief beïnvloeden
Doelgroep
Iedereen die met meer gemak en plezier wil communiceren. Ook in uitdagende situaties.
Doel van deze opleiding
Dag 1: De vaardigheden
De basiskennis en -vaardigheden voor een effectieve communicatie. De theorie maak je je eigen door middel van verschillende communicatieoefeningen:
- Communicatiemodel en communicatievaardigheden
- Verbale en non-verbale communicatie
- Gespreksdoel bepalen en sturen in een gesprek
- Structureren van een gesprek
- Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
- Feedback geven en ontvangen
Dag 2: Hoe communiceer ik?
Waarom lukt het niet altijd om de basisvaardigheden en -kennis van dag 1 effectief in te zetten in je communicatie? De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Gedrag beïnvloedt gedrag
- Non-verbale communicatie herkennen, benoemen en bewust inzetten
- Inleven in de gesprekspartner
- Omgaan met emoties
- Jouw persoonlijke communicatiestijl: Kwaliteiten en valkuilen
- Persoonlijke belemmeringen bij effectief communiceren
- Oefenen met een acteur
Dag 3: Bewust communiceren
Oefenen met een trainingsacteur met zelf ingebrachte casuïstiek. De oefeningen hangen samen met de op de eerste dag geformuleerde leerdoelen. Mogelijke onderwerpen zijn:
- Omgaan met emoties in een gesprek
- Aanspreken op ongewenst gedrag
- Nee verkopen
- Omgaan met een conflict
Planning
Datum | Tijd | Locatie | Aanmelden |
---|---|---|---|
09-01-2025
09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
06-02-2025
09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
06-03-2025
09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
Dit is een meerdaagse training
|
Aanmelden | ||
11-09-2025
09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
09-10-2025
09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
06-11-2025
09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
Dit is een meerdaagse training
|
Aanmelden |
09-01-2025 09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
06-02-2025 09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
06-03-2025 09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
11-09-2025 09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
09-10-2025 09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
06-11-2025 09:30 - 16:30
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
Kosten
Onderdeel | Prijs |
---|---|
Training | € 1.375,- |
Arrangement | € 225,- |
Toelichting op arrangementskosten
Wij verzorgen de trainingslocatie en een arrangement bestaande uit koffie, thee, water en lunch. De kosten hiervoor bedragen € 65,- per dag. Als wij de training organiseren bij een corporatie die lid van ons is, dan bedragen de kosten € 25,- per dag. Deze kosten worden volledig teruggegeven aan de betreffende corporatie.