Type opleiding
Klassikaal
Duur
8 dagen inclusief 4x een avondprogramma
Opslaan
Opslaan als favoriet Opgeslagen als favoriet

Omschrijving

Netwerken zijn in opmars. In vrijwel alle sectoren verbinden mensen en organisaties zich in netwerken rondom gedeelde vraagstukken of thema’s. Er wordt steeds meer maatschappelijke waarde gecreëerd in netwerken. Deze samenwerkingsverbanden worden aangestuurd en gecoördineerd door procesbegeleiders, kwartiermakers, coördinatoren en regisseurs. Zij ervaren dagelijks de complexiteit van het werken in deze netwerken. Goed samenwerken is zo makkelijk nog niet en vraagt specifieke kennis en kunde.

Dit verdiepende leerprogramma helpt jou als procesbegeleiders, kwartiermakers, coördinatoren en regisseurs van netwerken om succesvol en professioneel te interveniëren in deze netwerken. We bieden je inzicht in je eigen rol, onderzoeken samen jouw samenwerkingscontext en verrijken je handelingsrepertoire. Archetypische dynamiek in samenwerkingsverbanden staat centraal tijdens deze leergang. Wat zijn nu dé patronen in samenwerkingsverbanden? En hoe kan je daar vanuit jouw rol bewust aan werken? De leergang is gericht op het professionaliseren van jouw vaardigheden. De focus ligt op het ambachtelijke aspect ervan en de fijngevoeligheid van jouw handelen binnen deze dynamiek.
We werken daarbij aan de volgende vragen:Wie ben ik? – Wat is de context waarin mijn opgave speelt? – Wat is de samenwerkingsdynamiek die ik tegen kom? – Wat is mijn vraag daarbij? – Welke interventie is passend? – Hoe doe ik dat succesvol?

Resultaat

Tijdens de leergang ga je met de volgende leerdoelen aan de slag;

  • Archetypische patronen in samenwerkingsverbanden: deze herkennen en expliciet maken en de vinger kunnen leggen op de essentie van die patronen
  • Condities creëren voor je eigen rol als procesbegeleider of regisseur: anderen deelgenoot maken van je observaties, het ‘probleem’ of ‘de samenwerking’ niet overnemen, vertrouwen kunnen wekken en jouw onafhankelijke procesrol ook gegund krijgen
  • Reflectie op je eigen rol: je eigen ‘kleur’ vinden en waarderen, de kwetsbaarheden van je voorkeursstijl kennen, rolvastheid. En wat als je ‘in de problemen’ komt? Bijvoorbeeld onderdeel gaat uitmaken van het systeem of erin gezogen c.q. uitgespeeld wordt
  • Condities creëren om te interveniëren: hoe kies ik een interventie, wat zijn de condities waaronder een interventie kansrijk is, wanneer kan ik beter wat anders doen, of zelfs niets doen? Hoe betrek ik anderen bij mijn interventie?
  • Omgaan met groepsdynamiek, conflicten of dieperliggende verschillen van inzicht.

Doelgroep
De leergang is bedoeld voor ervaren procesbegeleiders, kwartiermakers, coördinatoren en regisseurs van samenwerkingsverbanden en netwerken, over de grenzen van de eigen organisatie, afdeling of groep heen. Denk bijvoorbeeld aan een adviseur strategie, assetmanager, beleidsmedewerker, manager, projectleider, regiomanager en/of directeur/bestuurder.

Doel van deze opleiding

De leergang bestaat uit vier modules van twee dagen, inclusief de avond en een optionele overnachting. De leergang is opgebouwd uit vier bouwstenen. Tijdens iedere module staat één bouwsteen centraal. We starten met jouw rol en interventies (ik), daarna volgen de modules gericht op begrijpen en interveniëren in het systeem van de samenwerking of het netwerk, het proces van de samenwerking of het netwerk en de interactie tussen partners en personen.
Iedere module kent altijd drie ingrediënten:
  • Een inhoudelijke en interactieve inleiding op de thematiek door een externe inleider, waarbij ingangen tot verdieping naar allerlei theorie, modellen en interventie worden gegeven
  • Een ambachtelijk intermezzo waarin we aan de slag gaan met passende vaardigheden of (proces)interventies
  • Intervisie, reflectie en de verdiepende dialoog met elkaar over jouw eigen rol en casuïstiek.
Tussen de modules door werk je aan reflectie- en verwerkingsopdrachten en is er de mogelijkheid tot een individueel reflectiegesprek met de begeleiders. De leergang wordt begeleid door ervaren samenwerkingsadviseurs en procesbegeleiders/

De vier bouwstenen van het programma nader toegelicht:
  • Module 1: Mijn rol en interventies: Deze module gaat over het expliciteren van jouw persoonlijke werkwijze, de manier waarop jij invulling geeft aan je rol en wat anderen dus van jou kunnen verwachten. In dit onderdeel ga je op zoek naar en versterk je je persoonlijke leiderschap. Hoe beter en authentieker je dat kunt uitdragen, hoe meer je de rol zult kunnen pakken die jou ligt.
  • Module 2: Begrijpen van en interveniëren in het systeem: In deze module leer je systemisch te kijken naar samenwerkingsverbanden en groepen in de samenwerking. Hoe verhouden partijen zich tot elkaar? Wat zijn patronen en wetmatigheden in systemen? Wat is de invloed van macht?
  • Module 3: Begrijpen van en interveniëren in het proces: In deze module leer je procesmatig kijken naar samenwerkingsverbanden. Hoe ontwikkelen samenwerkingsverbanden en groepen zich? Welke logische weg en stappen lopen zij door? Wat zijn in het bijzonder betekenisvolle momenten in het proces en waar moet je dan op letten? Hoe kun je het proces zo ontwerpen dat het ‘zijn werk kan doen’? Wat is jouw rol in het proces?
  • Module 4: Begrijpen van en interveniëren in de interactie: In deze module leer je betekenisvolle interacties te ontwerpen en begeleiden. We zien interactie (gesprekken, sessies, contactmomenten) als kleinste bouwsteen in het samenwerkingsproces. Maar wel een bouwsteen die de samenwerking kan doen vallen of staan. Zo kan een interactie leiden tot overeenstemming, maar ook tot conflict of onbegrip.
Werkwijze
De leergang is een interactieve en reflectieve training waarbij we veel met elkaar in gesprek zijn over eigen casuïstiek in relatie tot de theorie. We werken deels plenair en deels in kleine groepen. We bieden een breed scala aan werkvormen aan.
Bij aanmelding voor de leergang vindt er een intake plaats waarin we samen jouw ervaringen in samenwerkingsverbanden en netwerken goed bespreken en onderzoeken of de leergang aansluit bij jouw leervragen.
We vragen je vooraf een opdracht te doen waarbij je een eigen casus en jouw leervragen voorbereid.Inclusief de voorbereidende huiswerkopdracht en de tussentijdse reflectieopdrachten behelst de training ongeveer 96 studie-uren.

Extra bijzonderheden
Voor deze leergang is het mogelijk om een hotelovernachting te boeken. De kosten hiervoor worden apart in rekening gebracht door het Kloosterhotel ZIN. Een hotelovernachting op de eerste leergangdag kost € 97,25. Een voorovernachting kan tegen het gereduceerde tarief van € 83,-. Prijzen (wijzigingen onder voorbehoud) zijn inclusief ontbijt, toeristenbelasting en BTW.

Planning

Datum Tijd Locatie Aanmelden
15-05-2025
09:30 - 21:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
16-05-2025
09:00 - 17:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
26-06-2025
09:30 - 21:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
27-06-2025
09:00 - 17:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
18-09-2025
09:30 - 21:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
19-09-2025
09:00 - 17:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
30-10-2025
09:30 - 21:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
31-10-2025
09:00 - 17:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
Dit is een meerdaagse training
Aanmelden
Datum, tijd & locatie
15-05-2025 09:30 - 21:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
16-05-2025 09:00 - 17:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
26-06-2025 09:30 - 21:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
27-06-2025 09:00 - 17:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
18-09-2025 09:30 - 21:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
19-09-2025 09:00 - 17:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
30-10-2025 09:30 - 21:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
31-10-2025 09:00 - 17:00
Kloosterhotel ZIN - Vught
Dit is een meerdaagse training

Kosten

Onderdeel Prijs
Trainingsprijs € 7.995,-
Opleidingskosten
€ 7.995,-
Incompany training

Op zoek naar een op maat gemaakte training voor jouw organisatie of team? Vraag dan de incompany training aan.

Aanvragen
Wachtkamer

Geen geschikte datum of locatie? Schrijf je in voor de wachtkamer. Dan houden we je op de hoogte van de nieuwe planning.

Inschrijven

Vragen?

Bel of mail ons gerust.

info@watdoejijmorgen.nl
088 - 2032832