Doel van deze opleiding
De cursus bestaat uit:
- Een telefonisch intakegesprek
- Twee dagdelen cursus online
- Een follow-up coachgesprek online
Een intakegesprek
We beginnen met een telefonisch intakegesprek waarbij je leerwensen geïnventariseerd worden en we de inhoud van de cursus en de voorbereiding bespreken. Via heldere vragen van de coach brengen we samen in beeld wat je nodig hebt en waar we samen concreet aan gaan werken. Je ontvangt een uitgebreide vragenlijst ter voorbereiding die ervoor zorgt dat we onze tijd zinvol en effectief gaan besteden.
Individuele begeleiding via Microsoft Teams
We gaan twee dagdelen online samen aan de slag. De sessies volgen elkaar op met één of twee weken ertussen. We stemmen ons af op jouw tijd en agenda. Tijdens deze sessies werken we samen aan de volgende onderdelen:
De werkwijze
Er wordt gekeken naar de inrichting en het gebruik van jouw (digitale) werkplek. We kijken naar de organisatie van informatie en materialen. De (digitale) archivering. De overdraagbaarheid en overzichtelijkheid van het werk. We ontdekken oorzaken van mogelijke faalkosten en ‘tijdslekken’. Er worden direct keuzes gemaakt en geleerd prioriteiten te stellen. Je komt deze sessies van stapels papier af, mails worden georganiseerd, projecten inzichtelijk, losse eindjes aangepakt en allerlei to-do lijstjes die in je hoofd zitten worden opgehelderd.
De werkhouding en levenshouding
Door het concreet doorlopen van de eigen werk- en leefwijze ontstaat bewustwording in jouw manier van handelen en algemene werkhouding. Je kunt blokkades in jezelf ontdekken en inzicht krijgen in mogelijke belemmerende patronen die ontwikkelt zijn zonder dat je het door hebt. Door het oefenen met nieuwe vaardigheden in keuzes maken worden deze patronen doorbroken. Een verbeterde besluitvaardigheid wordt een tweede natuur. Deze één-op-één begeleiding is intensief en confronterend en bovenal verfrissend en helend. Het bewust stilstaan bij je eigen werksituatie en het maken van keuzes over wanneer werkzaamheden uitgevoerd worden zorgt voor een andere mindset.
De werk- en leefplanning
Tijdens de werkbijeenkomsten worden de principes van timemanagement besproken en toegepast. Eerst wordt overzicht gecreëerd over wat er aan werk en activiteiten ligt en daarna worden de vervolgacties ingepland. Er wordt gekeken en gekozen welke kerntaken en werkzaamheden wanneer worden uitgevoerd. Er worden prioriteiten gesteld en je ervaart vrij snel meer rust en ruimte. Zo wordt direct ervaren hoe georganiseerder gewerkt en geleefd kan worden. Het zal je goed gaan bevallen.
Middelen
De planning of mailomgeving , bijvoorbeeld het programma Microsoft Outlook, wordt uitgebreid doorgelopen. We maken gebruik van de vele tips en trucs die beschikbaar zijn waar je wellicht nog niet bij hebt stil gestaan. We creëren overzicht en structuur in de werkzaamheden, mail, contacten en losse notities. De digitale agenda in combinatie met de To Do Methode (een manier van keuzes maken) zijn de tools die helpen met het organiseren van het werk en privé.
Een coachgesprek via Teams
Na de sessies op de (digitale) werkplek ga je opgefrist, helder en opgeruimd aan het werk. Jouw nieuwe inzichten ga je toepassen en ter ondersteuning van het proces ontvang je nog een coachingsgesprek. Dit is een waardevolle vraagbaak en ‘stok achter de deur’ om de voortgang, ervaringen en behaalde successen te bespreken. Het coachgesprek wordt op het einde van de laatste werksessie gepland.
Naast dit verkorte programma, is het ook mogelijk een intensiever maatwerkprogramma te volgen. Neem voor meer informatie contact met ons op via info@decorporatie-academie.nl.