Omschrijving
Het afrekenen van stook- en servicekosten is een jaarlijks terugkerende kwelling als je niet goed weet hoe je het moet aanpakken. Wat zou het toch fijn zijn als de afrekeningen met de spreekwoordelijke druk op de knop uit het systeem rollen. Maar hoe krijgt je dat voor elkaar? Wij kunnen je daarbij helpen met deze praktijkgerichte training.
Heb je de taak gekregen om de afrekeningen stook- en servicekosten te maken, of uit te leggen aan bewoners, maar heb je niet veel kennis van de regelgeving en weet je niet wat er verder allemaal bij komt kijken? Dan is deze training iets voor jou.
Servicekosten zijn alle kosten die op grond van de huurovereenkomst bovenop de (kale) huurprijs aan de huurder in rekening mogen worden gebracht die betrekking hebben op leveringen en diensten vanwege de verhuurder. Dit komt kortweg op het volgende neer: bij het tekenen van uw huurovereenkomst ben je met jouw huurder een maandelijks bedrag overeengekomen voor het huren van uw woning: de brutohuur. Deze brutohuur bestaat uit de netto huur plus de servicekosten.
Huurders betalen maandelijks een voorschot voor de servicekosten. Deze dienen door jou als verhuurder voor 1 juli met de huurders te worden afgerekend. Deze afrekening is gebaseerd op de ontvangen voorschotten en de werkelijke kosten. Een afrekening dient op individueel niveau gepresenteerd te worden. In de afrekening moet de verhuurder elke kostensoort en het aandeel dat de huurder daarin heeft apart vermelden. Ook de wijze van berekening van jouw aandeel moet in dit overzicht worden aangegeven.
Resultaat
- Je hebt praktische kennis opgedaan voor het afrekenen van stook- en servicekosten
- Je kunt een afrekening stook- en servicekosten begrijpen en uitleggen aan anderen
- Je hebt handvatten om in de toekomst efficiënter en sneller de servicekostenafrekening te kunnen opstellen
Doelgroep
Medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het afrekenen van de stook- en servicekosten en medewerkers die vragen van huurders over servicekosten moeten beantwoorden en afhandelen.
Doel van deze opleiding
- Welke componenten/elementen onderscheiden we?
- Wat rekenen we af en wat niet?
- Voorschotten samenstellen
- Welke kostensoorten kennen we?
- Efficiënt vastleggen kosten, hoe doe je dat?
- Nog te ontvangen/overlopende kosten, hoe ga je daarmee om?
- Verdeelsleutels
- Complexindeling
- Leegstandskosten
- Administratiekosten
- Nieuwe voorschotten bepalen
- Hoe bepaal je het nieuwe voorschot?
- Ingangsdatum nieuw voorschot
- Stook- én servicekosten combineren, hoe doe je dat?
- Verwerking te betalen of te ontvangen bedragen
- Verrekenen met achterstanden
- Afrekengrenzen
- Wie kan bezwaar maken?
- Wanneer kan bezwaar gemaakt worden?
- Waarvoor kan bezwaar gemaakt worden?
Planning
Datum | Tijd | Locatie | Aanmelden |
---|---|---|---|
04-02-2025
Startgarantie
|
09:00
- 12:30
|
Amsterdam
|
Aanmelden |
08-04-2025
|
09:00
- 12:30
|
Regio Apeldoorn
|
Aanmelden |
30-09-2025
|
09:00
- 12:30
|
Regio Rotterdam
|
Aanmelden |
11-11-2025
|
09:00
- 12:30
|
Regio Zwolle
|
Aanmelden |
04-02-2025 09:00 - 12:30
Aristo Amsterdam - DCA - Amsterdam
08-04-2025 09:00 - 12:30
Corporatie Academie - Regio Apeldoorn
30-09-2025 09:00 - 12:30
Corporatie Academie - Regio Rotterdam
11-11-2025 09:00 - 12:30
Exacte locatie volgt - Regio Zwolle
Kosten
Onderdeel | Prijs |
---|---|
Training | € 382,50 |
Arrangementskosten | € 75,- |