Omschrijving
Ben je nieuw in de sector, of heb je een staf- of backoffice functie en wil je inzicht en overzicht krijgen in de primaire processen binnen de corporatie? In deze training komen de beheerprocessen in hoog tempo voorbij. Daarbij gaan we in op de regels, de manier waarop het proces is georganiseerd, hoe het contact met huurders hierbij verloopt en wat de uitkomsten voor de corporatie zijn. Dit geeft je basiskennis die je helpt om je corporatie en collega's beter te begrijpen en die je kunt gebruiken als je zelf een front-office functie gaat uitoefenen.
Resultaat
- Je kent de beheerprocessen binnen de corporatie: verhuur, incasso, technisch en sociaal beheer en hun samenhang
- Je weet de belangrijkste wet- en regelgeving
- je kent de verschillende dilemma's en ontwikkelingen op gebied van woningbeheer
Doelgroep
Iedereen die nog geen jaar in de sector werkt, en medewerkers met een staf- of backoffice functie die de beheerprocessen van de corporatie willen begrijpen.
Doel van deze opleiding
- Vier samenhangende processen: verhuur, incasso, technisch en sociaal beheer.
- Het organiseren van beheerprocessen: eilandjes en koninkrijkjes, of samenhang en overzicht?
Verhuur:
De regels:
- Wie bepaalt de regels over woonruimteverdeling?
- Hoe moet de oude huurder de woning achter laten?
- Hoe moet de woning worden verhuurd aan de nieuwe huurder?
- Mag de corporatie kandidaat-huurders weigeren?
Het proces:
- Doelstellingen werkwijzen
- Het verhuurmutatieproces stap voor stap
- Verschillende organisatiemethoden en functies
- Trends en ontwikkelingen in het organiseren van het verhuurproces
Huurders en klanten:
- Veel voorkomende vragen
- Waar schuurt het? Veel voorkomende dillema's en conflicten
Incasso:
De regels:
- De huur moet betaald worden!
Het proces:
- Sociale en financiële doelstellingen
- Wat gebeurt er als de huur niet betaald wordt?
- Schuldhulpverlening en deurwaarders
- Het organiseren van het proces
- Trends en ontwikkelingen
Technisch beheer (onderhoud):
De regels:
- Verplichtingen van de corporatie
- Onderhoud voor rekening huurder en besluit kleine herstellingen
- Verschil onderhoud en renovatie
Verschillende soorten onderhoud, samenhang en ontwikkelingen:
- Dagelijks onderhoud
- Mutatieonderhoud
- Planmatig onderhoud
- Service onderhoud
- Groot onderhoud en renovatie
Samenhang Technisch en Sociaal beheer:
- Onderhoud en leefbaarheid
- Sociale kansen bij projecten
Sociaal beheer: overlast, leefbaarheid en participatie:
De regels:
- Heeft de huurder recht op rustig woongenot?
- Moet de corporatie zorgen voor leefbaarheid?
- De overlegwet
Trend en ontwikkelingen:
- Onderscheid last en overlast
- Nieuwe vormen van participatie
- Leefregels en schoon, heel en veilig
- Zelfbeheer
Huurders en communicatie:
- Veel voorkomende overlastgesprekken
- Zelfredzaamheid en activerende gespreksvoering of aanspreken op regels?
Werkwijze
Vooraf vul je een korte vragenlijst in, waarop je onder meer je vragen vooraf kunt stellen. Zo weet de trainer wie je bent en kan hij zich vooraf verdiepen in jouw corporatie en jouw leervragen.De groepsgrootte is maximaal 12 personen, zodat er altijd aandacht is voor persoonlijke vragen.
Planning
Datum | Tijd | Locatie | Aanmelden |
---|---|---|---|
14-01-2025
|
09:00
- 17:00
|
Regio Utrecht
|
Aanmelden |
13-05-2025
|
09:00
- 17:00
|
Regio Amsterdam
|
Aanmelden |
09-09-2025
|
09:00
- 17:00
|
Regio Rotterdam
|
Aanmelden |
14-01-2025 09:00 - 17:00
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
13-05-2025 09:00 - 17:00
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
09-09-2025 09:00 - 17:00
Corporatie Academie - Regio Rotterdam
Kosten
Onderdeel | Prijs |
---|---|
Training | € 535,- |
Arrangementskosten | € 85,- |