Type opleiding
Klassikaal
Duur
2 dagen
Opslaan
Opslaan als favoriet Opgeslagen als favoriet

Omschrijving

Heb je een vermoeden van onrechtmatige onderverhuur? Een algeheel 'niet plus'-gevoel? Zijn er verdachte situaties waarbij je het gevoel hebt dat er meer speelt? Tijdens deze tweedaagse training leer je gespreksvaardigheden, confrontatiegesprekken en verhoortechnieken die gericht zijn op het uitlokken van een verklaring of het vertellen van de waarheid. Er wordt gebruikgemaakt van praktijkvoorbeelden (casuïstiek). Deze boeiende training combineert theorie en praktijk, met een methodische onderbouwing.

Resultaat
Na het voeren van deze training heb je je kennis over verhoortechnieken ontwikkeld en communicatieve vaardigheden opgedaan voor het voeren van confrontatiegesprekken. Dit alles mét behoud van de relatie met jouw huurder/bewoner.
Je weet hoe je moet handelen bij;

  • Vermoeden van onrechtmatige onderverhuur of bewoning
  • Het veroorzaken van overlast
  • Andere verdachte situaties en handelingen

Doelgroep
Deze training is bedoeld voor managers, leefbaarheidsconsulenten, en andere professionals die klantcontact hebben met bewoners waarvan zij vermoeden dat deze niet eerlijk zijn of de waarheid verbergen.

Doel van deze opleiding

Dag 1:
  • Kennismaking en uitwisseling van ervaringen
  • Emotie-thermometer: verschil tussen ratio, emotie en instinct
  • Bespreken van leerdoelen en wensen van deelnemers
  • Analyse van verdachte personen die liegen (top 5)
  • Uitleg van de leugenladder met praktijkvoorbeelden
  • Identificeren van belangrijkste liegindicatoren
  • Verhoormethoden en keuze van de meest geschikte aanpak
  • Voorbeeld uit de praktijk van de opdrachtgever
  • Oefeningen met relatieopbouw en omsingelen
  • Previewmiddag met een co trainer / trainingsacteur
Lunch
  • Bespreken van de relatie met de ondervraagde
  • Afweging van directe en indirecte benaderingen
  • Inzicht in gevorderde ondervragingstechnieken
  • De kracht van stilte
  • Uitleg over trechteren, omsingelen en druk uitoefenen
  • Theorie en uitleg over waarheidsvinding
  • Oefenen van gesprekstechnieken met eigen casuïstiek en een trainingsacteur
  • Oefenen met voorbeeldcasus, gevolgd door praktijkvoorbeelden
  • Praktijkgerichte methodiek met vier fases in het gesprek (gespreksplan)
  • Oefenen met gevorderde ondervragingstechnieken zoals trechteren, specialistisch doorvragen, up chunking, down chunking, laterale vragen, de gouden W’s, open en gesloten vragen
  • Werken aan de relatie en verbinding creëren met 'moeilijke' bewoners
  • Focussen op aanwijzingen en barrières doorbreken
  • Oefenen met lastige casussen
  • WVTK, buddy-opdracht voor borging, en actieflap meegeven
  • Mondelinge evaluatie
Dag 2:
  • Casuïstiek en scenariotraining met input van de groep en vooraf gedane intake
  • Voorbereiding van het gesprek (gespreksplan maken)
  • Opbouwen van het verhoor (werken aan rapport en omsingelen)
  • Voorkomen en vastleggen (veredelen)
  • Voeren van confrontatiegesprekken:
? Gericht op het uitlokken van een verklaring/vertellen van de waarheid
? Gericht op de confrontatie (iemand confronteren en de waarheid boven tafel krijgen = stapelen, keuze +)
? Gericht op een bekentenis (het tekenen van een huuropzegging en/of andere oplossing)
? Relatiegericht (het sociale gezicht)

  • Ophalen van verklaringen van omwonenden, overtuigen om medewerking te verlenen, en ophalen van verklaringen bij huisbezoeken
Lunch
  • Vervolg ochtend, oefenen en trainen van de methodiek:
? Simulatie met rug-aan-rug trainen aan de telefoon
? Simulatie bewonersgesprek (aan de deur, in de wijk of op kantoor)
? Simulatie met Agressie Risico Inschatting Huisbezoek (ARIH) in een woning
? In de simulaties wordt de standaard verhoormethoden (met het maken van een gespreksplan) toegepast
? Met trainingsacteur (drie taken: instrueren acteur, oplossen casus en feedback geven). Afwisselend werken met het regiemodel en/of ervaringsmodel. Geen rollenspel, maar trainen van beroepsvaardigheden in teamverband (simulaties en intervisie).

Werkwijze
Voorafgaand aan de training ontvang je een intakeformulier. We vragen je deze in te vullen om inzicht te krijgen in jouw leerdoelen. We nemen dit mee in het programma van de training.

Planning

Datum Tijd Locatie Aanmelden
07-11-2024
09:00 - 16:00
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
21-11-2024
09:00 - 16:00
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
Dit is een meerdaagse training
Startgarantie
Aanmelden
12-02-2025
09:00 - 16:00
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
03-03-2025
09:00 - 16:00
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
Dit is een meerdaagse training
Aanmelden
17-09-2025
09:00 - 16:00
Corporatie Academie - Regio Rotterdam
01-10-2025
09:00 - 16:00
Corporatie Academie - Regio Rotterdam
Dit is een meerdaagse training
Aanmelden
Datum, tijd & locatie
07-11-2024 09:00 - 16:00
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
21-11-2024 09:00 - 16:00
Exacte locatie volgt - Regio Utrecht
Dit is een meerdaagse training
Startgarantie
Datum, tijd & locatie
12-02-2025 09:00 - 16:00
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
03-03-2025 09:00 - 16:00
Exacte locatie volgt - Regio Amsterdam
Dit is een meerdaagse training
Datum, tijd & locatie
17-09-2025 09:00 - 16:00
Corporatie Academie - Regio Rotterdam
01-10-2025 09:00 - 16:00
Corporatie Academie - Regio Rotterdam
Dit is een meerdaagse training

Kosten

Onderdeel Prijs
Trainingsprijs € 1.330,-
Arrangementskosten € 170,-
Opleidingskosten
€ 1.330,-
Incompany training

Op zoek naar een op maat gemaakte training voor jouw organisatie of team? Vraag dan de incompany training aan.

Aanvragen
Wachtkamer

Geen geschikte datum of locatie? Schrijf je in voor de wachtkamer. Dan houden we je op de hoogte van de nieuwe planning.

Inschrijven

Vragen?

Bel of mail ons gerust.

info@watdoejijmorgen.nl
088 - 2032832