Ondersteuning, ICT en administratie
Thema - Digitalisering
Contacten met huurders vinden niet alleen meer via officiële kanalen plaats. Huurders uiten hun meningen ook via social media.
Werk wat binnen de corporatie aanzienlijk verandert door robotisering is dat van ondersteuning, ICT en administratie. Komen er in jouw werk veel repeterende handelingen voor, dan heeft automatisering veel invloed. Waar jij voorheen nog handmatig facturen controleerde en doorzette, kan dit hele proces van facturering inmiddels automatisch afgehandeld worden. Werk je binnen ICT, dan zie je dat systemen en applicaties in de afgelopen tijd flink zijn toegenomen. De kunst is om ze in samenhang te blijven zien en veilig werken te waarborgen.
Weet je dat er al 3D laserscanners bestaan waarmee gevels van woningen razendsnel en foutloos ingemeten kunnen worden? Gebeurt dit al in jouw corporatie? Het heeft op jouw functie misschien nog niet direct invloed, maar dit betekent dat corporaties inmiddels over allerhande data beschikken die een voorspellende waarde hebben. En dit heeft invloed op planning, communicatie en samenwerking met aannemers en leveranciers.
Misschien wordt jouw functie complexer door digitalisering: meer verschillende systemen, online afstemmen en communiceren. Veel administratief medewerkers zien hun werk veranderen. Je kunt meer kwaliteit leveren op andere gebieden. Hoe kun je je hierop voorbereiden? Heb je een ICT functie dan herken je vast de sterkere focus op applicatiebeheer. Zijn er applicatiewijzigingen of wijzigingen van ERP, dan is regievoering nodig. Dit vraagt om meedenken over de wijze van informeren en opleiden van medewerkers die met de systemen, applicaties en wijzigingen moeten werken.
Opleidingen kunnen je helpen om je op deze veranderingen voor te bereiden. Of dat nu gaat om het zetten van een echt nieuwe loopbaanstap, of je voor jouw functie voorbereiden op veranderingen. Geldt een van onderstaande vragen voor jou? Bekijk dan ook het leeraanbod op deze pagina eens.
- Doordat repeterende werkzaamheden verdwijnen krijg ik meer tijd voor onze medewerkers en klanten. Dat klinkt mooi, maar wat kan ik dan doen?
- Ik werk in de ICT en ik merk dat ik steeds meer vragen van medewerkers krijg om iets uit te leggen op een bepaalde applicatie. Hoe doe ik dat goed?